Rambut MA gugur jee..

Em.. MA suka bela rambut panjang. Tapi tu.. ler bila panjang skit mudah pula ia gugur. Nak pi treatment kay U Nam Hair Care.. memang dok ler.. melayang ratus ribu. Hehe..

Tapi MA cuba ikut petua-petua nie..

Tips 1:

Pilih syampu yang bersesuaian dengan rambut . Jika boleh, dapatkan nasihat dari orang yang pakar.

Tips 2:
Jika anda memakai tudung kepala, pastikan rambut anda dikeringkan terlebih dulu tau. Kalau tidak nanti rambut anda akan bermasalah seperti berkelemumur, rambut berbuah, rambut berbau dan rasa tidak selesa seperti pening kepala.

Tips 3:
Semasa anda mengeringkan rambut dengan tuala, cara terbaik ialah melurutkan tuala secara lembut dan perlahan-lahan dari atas hingga ke hujung rambut. Lakukan berulang kali dan biarkan ia kering sendiri. Ingat ye, jangan gosok rambut anda dengan kasar!

Tips 4:
Untuk mengembalikan kesegaran rambut bagi yang bertudung, letakkan santan kelapa di atas rambut. Biarkan ia seketika dan ia lebih berkesan jika dibalut dengan tuala. Langkah seterusnya ialah bilas dengan air bersih dan kemudian basuh rambut dengan menggunakan syampu yang sesuai. Untuk kesan yang terbaik, amalkan cara ini seminggu sekali.

Tips 5:
Sewaktu anda tidak mengenakan tudung, sikatlah rambut anda dan elakkan daripada tidak terurus. Secara tak langsung ia akan memastikan akar rambut dan kulit kepala mendapat pengudaraan yang secukupnya.

Tips 6:
Gunakan air sejuk ketika membasuh rambut untuk kesegaran kulit kepala yang optimum.

Tips 7:
Untuk menghilangkan kelemumur, gosokkan kulit kepala anda dengan limau purut yang telah dihangatkan. Setelah kelemumur gugur, basuh rambut dan kulit kepala anda dengan syampu anti kelemumur dan lebih baik jika ia ada campuran limau purut sekali. :D

Tips 8:
Untuk rambut anda berminyak, pilih syampu yang boleh digunakan setiap hari. Faktor-faktor rambut berminyak seperti ketidakstabilan hormon mengakibatkan sebum dikeluarkan secara berlebihan, tekanan yang anda alami, keadaan cuaca panas atau pun anda banyak mengambil makanan yang berlemak.

Tips 9:
Sikat rambut anda bila perlu sahaja. Tapi jangan biarkan ia sampai tak terurus sangat Agak-agak lah yer. Ini kerana jika selalu sangat menyikat rambut, ia menyebabkan kulit kepala menjadi panas dan menghasilkan minyak yang berlebihan. Lepas itu, jangan sikat rambut terlalu kasar. Belailah rambut anda seperti mana anda menyayangi diri anda. he..he..

Tips 10:
Elakkan penggunaan alat pengering rambut supaya rambut tak mudah kusam.

Tips 11:
Jika anda perlu jugak menggunakan alat pengering rambut(hair dryer) kerana nak cepat dsb. Jeng...jeng... Jalan penyelesaiannya ialah;
Sebelum melakukan blow, letakkan foam, setting losyen atau volumizer pada rambut supaya ia mudah didandan. Tujuan foam dan setting losyen adalah sebagai lapisan penghadang di antara rambut dan alat pengering rambut. Ia juga berperanan untuk mengelakkan rambut dari mudah rosak akibat terkena bahang panas alat pengering secara terus ke rambut di samping memudahkan rambut dibentuk.

Tips 12:
Jika tetap memilih penggunaan alat pengering rambut, gunakannya pada suhu yang tinggi. Jangan gunakannya pada suhu yang rendah kerana penggunaan pada suhu rendah akan mengambil masa yang lebih lama untuk mengeringkan rambut anda. Risikonya ialah rambut anda lebih mudah untuk rosak.

Kesimpulannya-jangan guna alat pengering rambut. Jika nak guna jugak, gunakan pelindung seperti foam, setting losyen atau volumizer serta gunakannya pada suhu tinggi.

Tips 13:
Untuk mendapatkan rambut yang halus, gunakan sikat yang bergerigi penuh dan rapat!

Tips 14:
Elakkan memakai anak tudung atau cekak rambut terlalui ketat. Sebaiknya pastikan ada pengaliran udara yang masuk agar tidak terperap dan mudah berbau.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Orang Mekah Telah Pulang

Kakak sulungku, Along bersama suaminya baru pulang dari Mekah pada Isnin yang lalu. Mengikut perancangan awal ia sampai pada hari Ahad pagi. Tup.. tup.. penerbangan deelay lak. Tu yang hari Isnin pagi baru sampai. Kak Besah family dan abangku, Nizam yang menjemput Kak Long dan suaminya dari airport Senai. Kira 2 kereta yang mengiring bawa pulang ke rumahnya di Segamat.

Aku... masa tu masih berada di rumah mertua. Kul 1 tengahari beru bertolak ke Segamat.

Nie dia cenderahati yang diterima daripada Kak Long.




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Jamuan Jasamu Di Kenang & Besday

Ada jamuan di opis hari nie. Masa tu aku jadi pembantu kat bilik Puan Siti Fatimah. Kul 12 tengahari masa semua kerja beres bersedia duk jamuan kat opis. Dah 2 bulan tak buat jamuan kat opis MA. Last masa jamuan hari raya tempohari.

Bila keluar jee dari bilik, tengok-tengok ada 3 biji kek coklat. Ia bermaksud sambutan besday untuk 3 bulan iaitu bulan Oktober, November dan Disember. Emmm... sedap jee tengok.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Menang Hadiah Saguhati dari Babyibu

Em... beberapa hari cuti balik ke kampung di Pontian dan Segamat. Selama itu juga.. MA tidak dapat melayari internet.

Pagi td buka beberapa blog yang menjadi kegemaran MA, jeng.. jeng.. jeng.. gambar Aisya ada terpilih memenangi hadiah saguhati. Ok.. lah tu.. kan. Baru kali kedua menyertai pertandingan melalui blog nie.. namun baru kali pertama menang.

MA akan mendapat salah satu dari beg nie.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Layan DVD Hindustan

DVD Hindustan ne.. MA beli masa balik kampung, Pontian 3 minggu yang lalu. Ada 3 cerita. Dalam ketiga-tiga nie yang paling MA suka adalah 3 Idiots.


Sinopsis nie dalam bahasa Indonesia, sesiapa nak tahu... Layan je... nanti MA translate kendian.

3 Idiots bercerita tentang tiga orang sahabat, yang sama-sama kuliah di Imperial College of Engineering. Merupakan salah satu perguruan tinggi Tehnik terbaik di India. Ketiganya yaitu Farhan Qureshi (R. Madhavan), Rastogi Raju (Sharman Joshi), dan Rancchoddas "Rancho" Shyamaldas Chanchad (Aamir Khan). Farhan dan Raju adalah mahasiswa dengan latar belakang sederhana sementara Rancho dari keluarga kaya. Farhan sebenarnya ingin sekali bercita-cita sebagai seorang fotografer satwa liar, namun keinginan itu harus kandas karena memenuhi keinginan ayahnya untuk masuk ke perguruan tinggi. Raju, agak dilematik di satu sisi dia meletakkan beban di pundaknya untuk mengangkat derajat keluarganya yang miskin. Sementara Rancho adalah si jenius yang kaya raya tujuannya belajar adalah untuk bersenang-senang, karena ia memang tidak mempunyai beban sama sekali.

Rancho, memiliki pandangan berbeda mengenai ilmu pengetahuan dan membuat mesin. Pandangannya begitu maju dan menentang pandangan kuno tentang membuat mesin. bahwa semuanya tidak hanya berdasarkan "teks book", seperti yang dia ajarkan di perguruan tinggi saat ini. Dan juga ia menentang salah satu pengajarnya Profesor Viru atau biasa di panggil "Virus"(Boman Irani), oleh mahasiswa yang lain. Hal ini di awali setelah ada salah seorang mahasiswa bernama Joy Lobo, gantung diri di kamar asramanya. Kemudian Rancho menentang Virus dan memberikan sebuah data banyaknya mahasiswa yang bunuh diri, di sebabkan oleh salahnya sistem pengajaran, yang hanya menitik beratkan dari nilai ujian bukan atas dasar kreatifitas diri mahasiswa yang terkait.

Maka mulailah perseteruan antara Rancho dan Virus. Virus memberi label kapada Rancho dan ke dua kawan baiknya itu sebagai "idiot". Ia juga mempengaruhi Farhan dan Raju untuk menjauhi Rancho. Sebaliknya siswa kesayangan Virus adalah Chatur Ramalingam atau "Peredam", (Omi Vaidya). yang melihat peringkat tertinggi berdasarkan nilai, sangat bergengsi dan merupakan tiket untuk nilai status yang lebih tinggi, ia memandang kekuasaan korporasi adalah kekayaan.

Chatur sesuai dengan harapan sistem. Rancho pun "mengerjai" Chatur, suatu saat Chatur mendapat kehormatan untuk berpidato di sebuah upacara penghargaan yang di hadiri oleh para petinggi perguruan tinggi tersebut termasuk virus. Rancho, Farhan dan Raju mengganti isi pidato tersebut dengan kata-kata kotor, yang sebelumnya telah di tulis oleh pustakawan. Nah, seperti yang harapkan ke tiganya, chatur tanpa berfikir dan curiga sepertinya ada yang tidak beres, dan terlebih kurangnya pengetahuan tentang bahasa. Pidato tersebut kontan menjadi bahan tertawaan penonton dan membuat "berang" Virus.

Rancho jatuh cinta kepada mahasiswi Jurusan Medis, Pia (Kareena Kapoor) putri dari si "diktator" Virus. Mereka bertemu di jamuaan pernikahan kakaknya Pia, mereka bertiga datang tidak di undang hanya ingin mendapatkan makanan gratis. Pia, agak anaeh dengan ke tiga orang itu dan manayakan kepada ayahnya Virus, siapa mereka. Setelah mendapati ketiganya adalah tamu terselubung, Virus bertindak yang sangat menyebalkan kepada ke tiga sahabat karib tersebut.

Ketegangan terjadi, saat mereka sedang mabuk berat. Ke tiganya masuk ke rumah Virus seperti maling. Rancho masuk ke kamar Pia untuk mengutarakan isi hatinya, setelah sebelumnya di panas-panasi oleh Farhan dan Raju. Namun Rancho salah yang di genggamnya adalah tangan kakak Pia yang sedang hamil. Yang sangat senang mendapati anak dalam kandungannya menandang, karena kata-kata yang di ucapkan Rancho. Sementara keadaan makin genting karena Virus mendapati ada yang tidak beres di rumahnya. Akhirnya mereka kabur karena takut ketahuan, sementara Raju menyampatkan untuk buang air kecil di pekarangan Virus, dan Viruspun melihat siapa yang menyusup ke rumahnya.

Ke esokannya, Virus memanggil Raju ke kantor. Mengancam akan mengeluarkan Raju dari kampus. Raju memohon agar jangan di keluarkan, permohonannya di manfaatkan oleh Virus. Ia bisa tetap kuliah namuan Rancho yanga kana di keluarkan. Di antara dua pilihan yang cukup sulit. Memilih dirinya sendiri atau menghkianati kawan baiknya itu? Raju lompat keluar dari jendela, kantor virus di lantai 3 itu. Membuatnya harus di rawat secara intensif dari Pia dan ke dua kawan baiknya. Pia menyaranka agar Raju di bangkitkan dengan motivasi yang bisa membuatnya bisa sembuh dari koma.

Setelah kejadian itu, membuat Farhan dan Raju mengadopsi pandangan Raju. Yaitu mengikuti apa yang di suarakan oleh hati. Farhan memutuskan untuk mengejar kecintaannya kepada fotografi. Menceritakan segalanya kepada ayahnya, apa yang ia impikan. Namun ayahnya menolak, kerena ia berpikiran dengan menjadi fotografer ia tidak bisa membeli rumah mewah dan melengkapi segala kebutuhannya. Namun Farhan bersi keras dan memberikan pengertian kepada ayahnya, yang terpenting kebahagianan dirinya. Ayahnya tetap menolak dan mengatakan, jika tidak maka kau akan bunuh diri seperti temannya itu Raju. Sambil menagis farhan menjawab, tidak, ia tidak akan bumuh diri seperti Raju. Kemudian ia bersimpah di depan ayahnya membuka dompetnya. Ada Foto ayah dan ibunya. Farhan berkata, Raju dan Rancho menasehati, jika ia bunuh diri apa yang terjadi pada senyum orang tua mu yang ada di foto ini. ayahnya pun tersadar dan merestui cita-cita anaknya tersebut, sambil memeluknya.

Dan Raju menghadiri wawancara untuk sebuah pekerjaan di perusahaan. Ia hadir dengan tubuh penuh plestar dan kursi roda. Raju dalan wawancara tersebut menjawab pertanyaan yang di ajukan dengan jawaban yang non-formal, jujur dan apa adanya. Walaupun sebenarnya tidak cocok ia bekerja di situ, jawaban tersebut sangat tidak di harapkan oleh perusahan, karena mereka butuh orang yang pandai berbohong dan merangkai kebongongan tersebut dengan cara indah. Namun karena ke apa adanya itu justru ia di terima bekerja, kerena ia jujur.

Namun, Virus tidak simpatik akan hal itu, ia akan "mengakalinya", dengan membuat soal ujian yang telah di atur sendiri agar Raju tidak dapat lulus ujian. Pia mendengar ide gila ayahnya dan menentangnya. Timbullah petentangan antara ke duanya. Virus mencela Pia dengan cara yang sama pada Racho, atas bunuh diri yang di lakukan Lobo. Dan Pia pun marah dan mengatakan sebuah kebenaran kepada Virus, bahwa kakaknya tidak tewas dalam kecelakan akan tetapi ia bunuh diri di depan kereta dan meninggalkan surat kepada Virus, yang selama ini di sembunyikan Pia. Isi surat tersebut adalah sebuah pernyataan Virus telah memaksanya mengejar karir di bidang tehnik. Padahal ia inigin sekai mengejar impiannya di bidang sastra.

Pia keluar dari rumah, mengambil kunci cadangan. Pia membocorkan hal ini pada Racho. Racho bertindak bersama Farhan. Menyusup masuk ke kantor Virus dan mencuri salinan soal ujian tersebut. Namun mereka lupa mematikan mesian fotokopi dan Virus mengetahuinya. Setelah itu berkas soal tersebut di serahkan kepada Raju, tapi yang terjadi adalah Raju, membuat kertas tersebut jauh-jauh dan mengatakan kepada keduanya. Hal ini tidak boleh di menangkan dengan cara curang.

Dan selanjutnya dapat di tebak, benar Virus bertindak. Memergoki mereka dan mengusir trio ini. Hal ini bertepatan dengan hamil tua anak Virus Mona (Mona Singh) dan sebentar lagi akan melahirkan. Saat itu hujan turun sengat deras dan menyebabkan banjir, sehingga tidak dapat mengantar Mona ke Rumah sakit. Sementara Pia sedang tidak di rumah, karena sedang beramasalah dengan ayahnya. Rachopun memerintahkan menghubungi Pia melalui VOIP, untuk membantu proses persalinan darurat.

Kepanikan terjadi, listrik tiba-tiba padam. Racho memutar otaknya dengan menyalakan listrik dengan menggunakan power baterai dari mobil Virus. Pia panik menyuruh Rancho menyiapkan sebuah penyedot untuk menarik bayi, dan mengirimkan bagaimana caranya melalui VOIP. Saat genting tersebut mereka semua tidak bisa menemukan alat seperti itu. Racho pun mengakalinya dengan membuat alat itu dari Vaccuum penyedot debu yang ia modifikasi.

Bayipun lahir, akan tetapi tidak bergerak sama sekali dan tidak menangis pula. Semuanya diam menjadi lengang. Kemudian Rancho mengendong bayi dan mengucapkan sebuah kata yang ia ucapkan pada saat ia merayu Pia di kamarnya. Bayi akhirnya menandang muka Rancho beberapa kali dan mulai menangis, kontan mereka semua bergembira dan terharu.

Dari kejadian ini, viru menyadari siapa dirinya selama ini "seorang diktator", dan mengatakan pada bayi "ia boleh jadi apa saja yang ia mau!," termasuk jadi pemain bola. Rancho harus bergegas karena ia sudah di usir, rachopun menghampirinya dan amembarikan sebuah pena, pemberian sebuah pena merupakan simbol seseorang Profesor kepada muridnya yang berprestasi dan cemerlang. Dan Viru mengakuinya bahwa murid itu adalah Rancho.

Setelah, acara wisuda dan kelulusan. Rancho kehilangan kontak dengan Raju dan Farhan. Selama dekade itu pula Chatur masih menyimpan dendam kepada Rancho, setelah kejadian di permalukannya dia oleh 3 idiot, saat pidato penghargaannya di depan umum. Chatur bergabung bersama Farhan dan Raju, memulai perjalanan untuk menemukan Rancho. Chatur telah menjadi pengusaha kaya dan sukses dengan tujuan akan memamerken keberhasilannya tersebut kepada Rancho.

Chatur juga ingin menunjukan kadar gengsinya yang begitu tinggi. Akan kerja sama dengan calon rekan bisnis yang memiliki banyak sekali paten bernama Phunsukh Wangru, merupakan orang yang sangat Chatur kagumi.

Akhirnya mereka menemukan rumah Rancho, bertepatan dengan hari meninggal ayahnya. Namun kaget bukan kepalang Raju dan Farhan menemukan Shyamaldas Chanchad (Rancho) adalah orang lain, bukan Rancho yang salam ini mereka kenal. Kemudian mereka mengancam pemilik rumah tersebut untuk membuang abu sisa pembakaran jasad ayahnya tersebut ke dalam kloset WC. Yang ternyata adalah wadah kosong, tanpa abu jasad. Salah mengambil wadah tempat abu yang asli. Namun sang pemilik rumah tersebut, hal itu dan akan memenuhi permintaan untuk mencaritakan mengenai Rancho yang asli.

Rancho, sebenarnya bukan keluarga sebenarnya. Suatu saat karena senang belajar di dapati ia di dalam kelas menggantikan menjadi bukan dirinya. Keluarga Rancho Jaaved Jaffrey, mengetahui hal ini kemudian Rancho membuat perjanjian untuk belajar, dengan mengunakan nama anaknya, yang kemudian izajahnya menjadi milik anaknya tersebut. Bukan milik Rancho. Rancho tidak peduli ia hanya ingin belajar, itulah sebabnya kenapa pada photo mahasiswa-mahasiswa di Imperial College of Engineering bukan photo Rancho melainkan foto orang lain yaitu orang yang sekarang menceritakan tentang Rancho teman Raju da Farhan. Ranho pun sekarang memulai hidup baru dengan menjadi guru di Ladakh

Keadaan semakin membingungkan, buat Raju dan Farhan. Setelah mengatahui cerita tersebut. Mereka meculik Pia yang saat itu hendak menikah dengan orang lain. Pia pun ikut serta dalam pencarian Rancho, yang menghilang tanpa jejak padahal ia sangat mencintai Rancho. Sesampainya di Ladakh, mereka mendapati sekelompok anak Ladakhi sangat antusias dan motivasi terhadap ilmu pengetahuan, sementara Chatur hanya mencela bahwa Rancho hanya menjadi seorang guru, bukan pebisnis terkenal. Sampai-sampai hal ini membuat Raju dan Farhan marah, kemudian memplester mulut Chatur dan meletakkannya di belakang Jok mobil.

Sementara, Pia berharap Rancho palsu akan kembali bisa menyalakan api cinta mereka yang selama ini terpendam. Setalah bertanya di mana Rancho palsu, akhirnya mereka mennmukannya sedang bermain dengan anak-anak. Rancho sangat terkejut melihat Pia dangang dengan mengunakan Skuter, alih-alih panas ia membuka helmnya berjalan mendekati Rancho. Seperti yang Rancho bayangkan dalam benaknya, bahwa wanita ini adalah jodohnya. Dan kemudian akan menciumnya. Sesampainya di dekat Rancho palsu, bukan ciuman yang ia dapat dari Pia, namun tamparan dan makian Rancho palsu dan kemana saja kau selama ini.

Setelah Pia mengetahui cerita dari Rancho palsu mengenai, perjanjiannya dengan keluarga tersebut, jika sudah selesai semua kegiatan belajarnya maka ia harus menghilangkan jejak, termasuk tidak boleh bertemu lagi dengan sahabat-sahabat yang berhubungan dengan dia di masa kuliah. Pia pun mengerti, kemudian menanyai Rancho palsu mengenai perasaannya?. Adakah wanita lain saat ini yang di cintainya?, Rancho menjawab ada!. Dengan raut muka yang sangat kecewa pia, bertanya kembali siapakah wanita tersebut?, Rancho palsu hanya tersenyum, dang mengatakan baha wanita twersebut adalah Pia. Pia mendadak sangat gembira sekali. Ia memeluk Rancho palsu dan menciumnya.

Tidak lama, Farhan dan Raju datang, memukuli Rancho palsu. Sampai akhirnya mereka berpelukan karena rindu. Raju dan Farhan kemudian bertanya tentang kebingungan mereka jadi siapa namamu sebenarnya?, Rancho menjawab!, Phunsukh Wangru. Pia terkejut dan berkata Wangru pemilik paten itu, yang sekarang tengah di kejar-kejar pengusaha dari jepang untuk bekerja sama.

Chatur datang terakhir, meledek Rancho yang sekarang tidak menjadi apa-apa dan sesukses dirinya. Bahkan ia menuduh Rancho mencuri Pulpen milik Viru, kemudian pergi seolah-olah ia adalah pemenangnya. Setelah agak jauh ia menelepon catur. Di dapati di call alert di hanpho chatur adalah Phunsukh Wangru, yang menelepon. Berbicara sangat sopan chatur cenderung mengemis. Kemudian Rancho Palsu alias Wangru, mengatakan kepada Chatur : "Bagaimana saya bisa menandatangani kesepakatan kita, jika pulpen saya anda ambil". chatur terkejut dan berbalik arah memohon maaf atas kekeliruannya. Sementara hanya di balas tawa oleh Wangru, Pia, Farhan dan Raju..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Banyak Peraduan MA Sertai

Bulan nie ada beberapa majalah yang MA beli antaranya PA&Ma dan Intrend. Dalam majalah tu memang banyak peraduan yang hadiahnya memang boleh tahan. Jadi tak tertahan kat hati nie nak sertai. Cuma.. dalam peraduan nie memang kena memerah otaklah sikit. Kebanyakan darinya perlu disertakan slogan.
 


Harap-harap MA bernasib baik dan bertuah. yee...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Shicida Methods Jadikan Anak Pandai

Hari nie.. MA lebih menumpukan entry berkenaan anak. 1001 perkara yang perlu diketahui agar anak kandung kita seperti yang kita harapkan, dan bila besar nanti ia berjaya dan menjadi insan yang berguna serta ilmu di dada berkenaan dunia dan akhirat.

Banyak cara untuk mendidik personaliti anak-anak .Ada menggunakan pelbagai kaedah dan pendekatan semata-mata mahu memberikan yang terbaik buat anak-anak.

Salah satu teknik yang mula di pratikkan di Malaysia ialah SHICIDA METHODS , iaitu kaedah mendidik anak-anak berfikir menggunakan otak kanan yang diajar oleh orang Jepun. Ini kerana otak sebelah kanan lebih efektif berbanding otak kiri tetapi ia perlu dipraktikkan dengan lebih kerap untuk mengaktifkan penggunaannya. 

Kelas SHICIDA METHODS ada ditawarkan di sesetengah tempat disini, namun kosnya agak mahal berbanding kelas-kelas lain, malah tidak ramai ibu bapa khususnya orang Melayu mampu menghantar anak-anak mereka ke kelas sebegini.

Disini disertakan serba sedikit kaedah SHICIDA METHODS untuk dipraktikkan oleh ibu bapa dalam membesarkan anak-anak.

Kaedah ini boleh nampak kesannya dalam masa seminggu ia di pratikkan, namun bergantung kepada kebolehan dan keupayaan otak anak-anak anda menerimanya :

1) Sewaktu anak hendak tidur atau tidur-tidur ayam 

Cakap padanya dengan sepenuh hati dan sejujurnya yang kita sayang kat dia, dia budak baik, dia anak soleh, dia budak kuat, dia budak pandai dan sebagainya sebab sewaktu tidur-tidur ayam itulah otak kanannya sedang bekerja manakala otak kiri sudah tidur.

Tapi kena buat dengan seikhlas hati sebab kalau dalam keadaan marah, ia tidak menjadi.

Kalau mereka sudah tidur, cuba ramas-ramas jari atau tangan dia atau picit-picitkan badannya supaya dia kembali dalam keadaan tidur-tidur ayam.

Cuba pratikkan pada anak anda khususnya bagi mereka yang liat bangun pagi. Insya-Allah menjadi.

2) Mula guna kad untuk ajar anak anda. 

Ada peserta yang ajar ABC-Z guna kad dalam masa seminggu sahaja,lepas tu mereka sudah kenal semua huruf dan boleh eja perkataan yang pendek-pendek. Buat atau beli kad banyak-banyak dan tunjuk pada mereka cepat-cepat seperti a..b.c.d 

Insya-Allah mereka cepat tangkap sebab bila kita tunjuk laju-laju otak kanan dia akan bekerja keras untuk tangkap apa benda yang ditunjuk. Boleh juga buat atau beli kad 1,2,3 atau gambar-gambar tertentu .

3) Gerak kerja tangan adalah hasil dari otak kanan 

Jadi cuba ajar anak anda main tanah liat,main cat air (water colour)  , melukis,gunting kertas, origami dan sebagainya. Memang agak leceh dan kena kemas semula, tapi untuk kebaikan anak-anak apa salahnya berkorban sikit.

Satu lagi cuba lukis gambar,contohnya rama-rama, tapi hanya sebelah badannya sahaja dan suruh anak-anak sambung lukis ikut apa yang anda lukis dibahagian satu lagi.Ini pun dapat mengaktifkan penggunaan otak kanan.

Tahukah anda kenapa orang Cina dan Jepun kebanyakkannya pandai-pandai ?

Ini kerana mereka makan menggunakan kayu penyepit. Kayu penyepit mengaktifkan kerja tangan sekaligus membantu menggerakkan otak kanan.

4) Jangan marah-marah atau tengking anak 

Sebab mereka boleh simpan semuanya dalam otak kiri. Kalau tanpa sengaja marah atau menengking mereka, kembali semula ke cara pertama dan minta maaf pada mereka dengan ikhlas.

5)Bercerita

Cuba bina daya imaginasi mereka dengan cara bercerita dan kemudian suruh mereka menyambung semula cerita tersebut.Walaupun cerita itu merapu pun tidak mengapa asalkan mereka punya inisiatif untuk berimaginasi .

6) Main teka-teki dengan mereka. 

Letakkan satu barang dalam kotak dan kemudian suruh mereka teka apakah barang tersebut.Untuk permulaan,berikan mereka pilihan untuk menggambarkan jenis barang dalam kotak terbabit seperti memberitahu warna,bunyi dan sebagainya.

Lama- kelamaan mereka boleh bangunkan deria keenam (Sixth Sense) dengan menumpukan perhatian kepada benda yang berada dalam kotak terbabit.Ini semua adalah untuk mengaktifkan otak sebelah kanan.

Tapi ingat semua permainan yang hendak dilakukan itu hanya boleh dilakukan selama setengah jam sehari.Tidak perlu lama-lama kerana ia boleh menimbulkan rasa bosan.


Sebelum lakukan semua kaedah ini

Pastikan anda mempunyai masa yang benar-benar cukup. Pendekatan ini memerlukan keikhlasan dan kesunggguhan. 

Dalam Islam sendiri pun menggalakkan ibu bapa bercakap dengan anak-anak ketika mereka mahu tidur kerana pada ketika itulah di antara waktu-waktu doa dimakbulkan.

Seorang Kaunselor juga memberitahu, jangan suka menyebut JANGAN pada anak-anak kerana apa yang kita sebut itulah yang mereka ikut .

Cuba ganti perkataan JANGAN dengan perkataan lain untuk menyampaikan maksud anda, misalnya Tolong senyap Along berbanding Along Jangan bising .

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Adakah Anda Benar-Benar Mengenali Anak Anda?

Artikel dan ilmu yang MA temui hari ini adalah dari www.bicaramuslim.com. Pengetahuan tentang anak berumur 2 hingga 3 tahun. Serba sedikit MA ingin megetahui tentang ciri-ciri anak MA. Cukup berguna pada MA dan mungkin pembaca juga.


PERKEMBANGAN FIZIKAL

1. Sangat aktif, suka berlari dan melompat. Sekiranya berkemungkinan, ibubapa perlu menyusun atur rumah agar ada ruang yang membolehkan anak- anak bergerak tanpa rasa bimbang berlaku kemalangan dan kecederaan. Membawa anak ke taman permainan adalah satu langkah yang bijak. Di situ anak-anak dapat melakukan berbagai-bagai aktiviti fisikal di bawah pengawasan ibubapa.

2. Anak-anak di tahap ini belum dapat mengawal pergerakan otot-otot, sehingga mereka tidak dapat duduk diam dalam jangkamasa yang terlalu lama. Jadi, sia-sia saja kita meminta mereka duduk diam. Yang lebih baik ialah membiarkan mereka meneroka persekitaran sambil kita mengawasi mereka.


PERKEMBANGAN MENTAL

1. Daya konsentrasi sangat pendek dan mudah merasa jemu.

2. Rasa ingin tahu anak-anak di tahap ini sangat tinggi. Ibubapa perlu mengambil kira jenis alat permainan yang hendak dibeli. Permainan yang sesuai ialah permainan yang merangsang kreativiti anak-anak selain harus menarik dan tidak mudah rosak, Ajar anak menggunakan pancaindera (mendengar, melihat, menyentuh, mencium dan merasa). Libatkan sebanyak mungkin pancaindera anak dalam aktiviti seharian mereka misalnya: mendengar bunyi binatang, membawa mereka ke taman untuk melihat berbagai jenis haiwan dan sebagainya.

3. Perbendaharaan kata mereka masih terbatas di tahap ini. Gunakanlah kata-kata yang sederhana dan konkrit, baik ketika bercerita ataupun ketika bercakap dengan anak-anak. Jangan menggunakan perkataan yang abstrak misalnya: tanggungjawab, keselamatan, kebenaran, keadilan dan lain-lain. Adalah lebih baik menggunakan perkataan yang disertai dengan contoh-contoh kehidupan seharian.

4. Pemikiran anak-anak di tahap ini sebenarnya lebih cepat berkembang berbanding dengan kemampuan untuk bertutur. Sebab itulah anak-anak sering didapati tergagap-gagap ketika bercakap. Ibubapa harus peka terhadap situasi ini dengan menunjukkan perhatian dan kesabaran. Bersedia untuk menjadi pendengar tanpa tergesa-gesa ataupun memaksa anak bercakap dengan lebih cepat.


PERKEMBANGAN EMOSI

Menyukai suasana yang sudah dikenali dan takut pada suasana baru atau orang asing. Sekiranya anak sentiasa dibawa bergaul dengan orang sekeliling, perasaan takut lama kelamaan akan hilang. 


PERKEMBANGAN SOSIAL

1. Sifat dependent masih tinggi, namun kadang-kadang anak juga ingin menonjolkan sifat kemandirian. Biarkan anak melakukan sesuatu yang mampu ia lakukan sendiri.

2. Egocentric. Anak-anak di tahap ini cenderung memperlakukan kanak-kanak lain yang sebaya dengannya sebagai suatu benda dan bukan sebagai individu. Ia belum boleh bermain "dengan" kanak-kanak lain dalam arti kata yang sebenarnya. Oleh itu, ketika bermain dengan kanak-kanak lain, perlu ada pengawasan dari orang dewasa supaya tidak terjadi keadaan di mana anak kita akan menyakiti anak-anak lain.

3. Suka mengatakan "tidak" dan memang dalam usia ini anak bersikap "menentang". Selain itu anak juga seringkali "menguji" persekitaran dan orang-orang di sekelilingnya. Anak-anak perlu mengetahui apa yang boleh dan tidak boleh dilakukannya. Tingkah laku mereka itu pada hakikatnya merupakan suatu usaha untuk mengetahui apa yang boleh atau tidak boleh dilakukannya. Oleh karena itu ibubapa harus tegas, jika perlu, berikan hukuman yang sesuai dengan tahap umur mereka bagi kesalahan yang dilakukan supaya mereka tahu bahwa yang dilakukannya adalah salah. 


PERKEMBANGAN ROHANI (SPIRITUAL)

1. Meniru tingkah laku orang dewasa, Sikap dan tingkah laku ibubapa harus membuat mereka memahami tentang ajaran Islam. Bermakna setiap perbuatan kita harus dikaitkan dengan ajaran Islam, seperti solat, berdoa sebelum makan, membaca bismillah sebelum membuat sesuatu dan lain-lain.

2. Anak juga berkembang dari segi rohani. Oleh itu, ibubapa perlu menolong mereka untuk menyedari tentang kewujudan Allah dalam setiap aspek kehidupan. Dengan demikian mereka akan belajar bahwa sekalipun Allah tidak dapat dilihat tapi Allah ada. Bermakna dalam setiap aktiviti kita seharian, ibubapa perlu mengaitkannya dengan kewujudan Allah.


AKTIVITI YANG SESUAI UNTUK ANAK-ANAK DI TAHAP INI

Secara fizikal, anak-anak yang berumur antara 2-3 tahun adalah anak yang suka bergerak, berlari, melompat, memanjat dan tidak boleh duduk diam untuk jangkamasa yang lama. Namun mereka cepat letih karena otot-otot belum berkembang dengan sempurna. Mereka belum dapat melakukan pekerjaan yang rumit. Ibubapa perlu menyediakan aktiviti dan permainan sederhana yang dapat anak-anak lakukan. Beberapa aktiviti yang sesuai untuk anak-anak di tahap ini ialah: 


1. PERMAINAN BLOK

Gunakanlah blok-blok kayu/plastik, dan ajaklah anak-anak untuk menyusun blok-blok tersebut menurut imajinasi mereka sendiri. Biarkan mereka membuat bentuk menurut keinginan mereka, Permainan ini selain dapat merangsang perkembangan otot-ototnya, juga dapat membantu meningkatkan daya imajinasi mereka. 

2. PUZZLE

Puzzle adalah permainan yang menyusun suatu gambar atau benda yang telah dipecah dalam beberapa bahagian. Jangan menggunakan puzzle yang terlalu rumit, tapi gunalah yang sederhana yang terdiri dari 5-10 keping, sehingga anak-anak dapat menyusun dengan mudah.

3. MELUKIS

Sediakan kertas dan crayon dan biarkan anak-anak membuat gambar dan contengan menurut imajinasi mereka, walaupun pada tahap umur ini biasanya anak-anak masih belum melukis dengan sempurna.

4. MENAMPAL

Gunakan gambar-gambar sederhana yang telah dikenali oleh anak, misalnya meminta anak menampal "mata ikan" pada tempat yang sesuai. Boleh juga diberikan beberapa keping gambar dan minta anak menampalkan mengikut keinginan mereka sendiri, misalnya gambar seorang gembala, seekor anjing, dan 3 ekor anak lembu serta sekeping kertas hijau berbentuk padang rumput yang luas. Aktiviti ini boleh juga disertai dengan aktiviti mengira. Selesai menampal gambar ajaklah anak mengira jumlah anak lembu, anjing dsbnya.

5. MEWARNA


Sediakan kertas dengan gambar di atasnya, pensil warna, atau crayon. Mintalah anak-anak mewarnakan gambar tersebut. Walaupun mereka belum dapat mewarna dengan sempurna, tapi aktiviti ini dapat melatih kepekaan mereka terhadap warna.

Itulah di antara beberapa aktiviti yang dapat dilakukan oleh anak-anak yang berumur 2-3 tahun. Semoga idea ini dapat membantu ibubapa sedikit sebanyak dalam melayani dan merangsang perkembangan anak-anak.


 Sedang berusaha menulis dan melukis sendiri



Bermain blok-blok berwarna



 Bermain permainan interaktif



 Memilih makanan sendiri yang diingini



 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Bilalah Aisya nak tidur.... berceramah jee..

Masa aku ambil video nie jam sudah pukul 12.00 malam. Tapi... masa nie aku layan tv lagi, Aisya lak... em.. memang tak tidur lagi. Klu tv ditutup.. comfirmlah dia baring dan tido.

Sejak sejam yang lalu, bangun.. baring... bangun.. baring... silih berganti. Ada saja aktiviti yang nak dibuat. Sempat aku ragam babak terakhir... rupanya nak berceramah.


video

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Apa yang dibuat semalam

Semalam pas habis mengemas umah aku berkungfu ke dapur pula. Disebabkan daging korban dari Segamat pempohari masih bersisa lagi, trus plan nak buat Mi Bandung.

Masa MA masak Mi Bandung, Alhamdulillah.. Aisya buat halnya. Klu buka CD, tekun dia melayannya. Sesekali adalah dia memanggil MA. 'Maaama.. Maaaama.' Takut benor MA nya hilang.


Tak hilang puting kat mulutnya walaupun khusyuk tengok CD



Dalam kul 12 tengahari macam tu.. siaplah Mi Bandung tersebut. Tup.. tup anak sedara call dari sekolah suruh datang ambil wang bantuan RM100 tu. Sebelum tu.. MA post gambar Mi Bandung nie. Amacam.. ada yang teringin tak.




Pastu MA bersiap tukar baju Aisya nak pi sekolah anak sedara, Ami. Hari nie last day sekolah. Hari Jumaat lak tu.. guru kelasnya lelaki, lambat pi kang gurunya dah pi Solat Jumaat lak.


Sewaktu berada di sekolah



Dalam perjalanan balik ke rumah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kemas Rumah

Pagi nie.. memang tak pi kerja. Jadi klu dah bercuti dan duk kat umah, aktiviti yang utama mestilah kemas rumah.



Rumahku, Syurgaku

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Beso kena plak cuti.. pengasuh ada hal

Minggu lepas, hari khamis dan jumaat pengasuh kena balik kampung kerna ada walimatus urus. Cuti tinggal ciput, jadi terpaksa aku bawa Aisya ke opis.

Beso pun ada hal gak. Tapi kali nie memang kerna ambil cuti. Susah bawa Aisya ke opis.. berkampung jadinye..

Gambar nie diambil masa dia ikut MA minggu lepas.





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kek Besday PA semalam

he.. he.. last minute jee


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 in 1 tu bahaya rupanya...

Kat umah pada mereka yang malas membancuh air mesti beli 3 in 1 tu jee.. Masukkan 3 in 1 and than trus tuang air panas. Mudahkan.





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

UPSR kuar esok

Keputusan exam UPSR akan keluar beso.

Apakah result anak sedaraku.
Adakah keputusannya memuaskan.
Beso adalah penentu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Kreatif Dengan Bahan Buangan

Bab kreatif nie aku memang minat dan suka sangat. Kat kepala otak nie.. kekadang banyak idea, tp banyak yang datang waktu tengah sibuk dan banyak kerja. Tindakan bijak, sekarang nie klu ada datang idea sepintas lalu MA akan rekod dalam buku.

Beso-beso klu ada masa baru belek buku tu dan laksanakan seperti yang dirancang.

Kat pejabat masa rehat nie ada free time skit aku dapatlah google sesuatu yang amat menarik. Dibuat dari kertas keras tisu tandas. Meh ... kita share...







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Happy Birthday PA


Selamat Hari Lahir PA
Dari Mama dan juga Aisya
Semoga PA sihat sentiasa
Panjang umur sihat sejahtera.

Genap umur 31 tahun
Semoga PA diberi rezeki yang penuh keberkatan
Buatlah yang terbaik dalam kehidupan
Dunia dan Akhirat kita gapai penuh kesyukuran.

PA, banyak gelombang kita lalui
Perasaan sabar dan tenang mesti seiring
Hidup bersama perlu ingat-mengingati
Agar rumah tangga bahagia tiada penghujung.

Hadiah hari jadi lambat kasi
24hb baru dapat gaji
Harap PA sabar menanti
Minggu depan comfirm beri.. 

Terima kasih Tuhan kerana Kau jadikan dia untukku....
Terima kasih abang kerana hadirmu dalam hatiku...


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Muzik bagus untuk minda

Kalau MA ingat-ingat, semasa belajar di tadika dahulu, cikgu sering mengajar dan mengenalkan sesuatu kepada muridnya dengan lagu. Bila dibuat lagu, kita akan cepat mengingat. Tapi.. memang betulkan..

 Sewaktu Aisya kecil lagi, MA ada mendendangkan irama lagu sewaktu mendodoikannya untuk tidur. Masa tu banyak MA dendangkan selawat.

Kajian telah membuktikan bahawa muzik boleh memantapkan perkembangan bahasa, hubungan bunyi perkataan, keupayaan matematik kanak-kanak dan sesetengahnya meningkatkan keupayaan intelektual.

Patutlah orang cina menghantar anaknya belajar muzik dan menjadikannya sebagai benda wajib dipelajari selain pendidikan akademi di sekolah.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Bulan November

Kita masih berada di bulan Novemberkan.. Tau tak ciri-ciri mereka yang lahir pada bulan November. Ciri-ciri nie melalui kajian Dato' Dr. Hj. Mohd. Fadzilah Kamsah.

NOVEMBER
* Banyak idea dalam perkara.
* Sukar untuk di mengertikan atau difahami sikapnya.
* Berfikiran kehadapan.
* Berfikiran unik dan bijak.
* Penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa.
* Pemikiran yang tajam.
* Daya firasat yang sangat halus dan tinggi.
* Sesuai jadi seorang doktor.
* Cermat dan teliti.
* Personaliti yang dinamik.
* Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia.
* Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra.
* Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran.
* Terlalu degil dan keras hati.
* Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya.
* Tak suka marah kecuali digugat.
* Mudah ambil berat terhadap orang lain.
* Pandai muhasabah diri.
* Cara berfikir yang lain dari orang lain.
* Otak yang sangat tajam.
* Pandai mendorong diri sendiri.
* Tidak hargai pujian.
* Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi apabila berkehendak sesuatu.
* Cuba sampai berjaya.
* Badan yang sasa.
* Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik.
* Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang.
* Suka duduk d irumah.
* Sangat rajin dan berkemampuan tinggi.
* Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia.
* Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi.
* Bercita-cita tinggi.
* Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Prinsip Asas Perkembangan Kanak-Kanak

Pagi tadi dapatku google mencari tentang tajuk perkembangan kanak-kanak. Dalam pencarian itu aku dapat maklumat ini:

Proses perkembangan berlaku mengikut prinsip-prinsip yang telah ditentukan sejajar dengan fitrah kejadian manusia. Prinsip-prinsip ini menjadi garis panduan dalam proses perkembangan manusia dan akan menghasilkan corak perkembangan yang berbeza mengikut tahap perkembangan masing-masing.

Prinsip pertama adalah proses perkembangan berlaku mengikut turutan dan peringkat tertentu. Turutan ini bermula semenjak lahir lagi. Contohnya perkembangan kognetif kanak-kanak. Pada umur 2-6 tahun, kanak-kanak memiliki pemikiran egosentrik dan transduktif, iaitu hanya mampu berfikir dan melihat dari sudut pandangan mereka sahaja. Mereka tidak mampu melihat perkara yang tersirat dalam sesuatu hal atau keadaan. Setelah berumur 7-12 tahun, mereka mula dapat berfikir secara diduktif dan induktif. Malah mereka mula dapat menyelami perasaan orang lain terutama yang rapat dan selalu bersama mereka khususnya ibu bapa, keluarga dan rakan-rakan.

 Prinsip yang kedua adalah perubahan dalam pertumbuhan dan perkembangan beransur daripada keadaan umum kepada keadaan yang lebih spesifik. Proses ini melibatkan permulaan fungsi umum suatu anggota badan kepada fungsi khusus yang lebih halus dan teliti. Contohnya seorang bayi akan mula menggenggam objek-objek besar seperti jari orang yang lebih dewasa dengan menggunakan seluruh tangan dan jari tetapi apabila semakin membesar, bayi tersebut mula dapat menggenggam dengan hanya menggunakan beberapa jari sahaja. Ini menunjukkan penggunaan seluruh anggota tangan terlebih dahulu sebelum dapat menguasai kemahiran-kemahiran yang lebih seni seperti jari, tapak tangan, hujung jari, siku, bahu dan lengan.

Prinsip yang ketiga adalah pertumbuhan dan perkembangan adalah satu proses yang berlaku secara berterusan. Proses ini tidak akan terhenti secara drastik dan serta merta. Ia akan berterusan tetapi hanya tahap perkembangan itu sahaja yang tidak sama antara satu sama lain sama ada cepat atau perlahan. Contohnya seorang bayi hanya mampu menggerakan kepala ketika lahir. Setelah itu, bayi tersebut akan mula dapat memutarkan badan, meniarap, menukar posisi badan, merangkak, duduk tanpa bantuan, berdiri dengan bantuan, berjalan, berdiri dengan sendiri, berjalan dengan sendiri seterusnya dapat naik dan turun anak tangga. Ini menunjukkan perkembangan kemahiran-kemahiran secara berterusan. Setiap pencapaian akan menjadi tapak kepada pencapaian yang seterusnya.

Prinsip yang keempat adalah corak dan aturan perkembangan adalah hampir sama tetapi kadar perkembangan manusia berbeza untuk setiap induvidu. Perbezaan ini berpunca daripada proses pembelajaran dan pengalaman serta interaksi yang dilalui oleh setiap induvidu adalah berbeza.  Perbezaan ini akan melahirkan induvidu yang mempunyai personaliti dan perwatakan yang berbeza. Contohnya, terdapat kanak-kanak yang sudah boleh mula mengeluarkan kata-kata pada usia 6 bulan. Namun, terdapat juga kanak-kanak yang hanya boleh mengeluarkan kata-kata yang mudah pada usia 9 bulan. Ini menunjukkan tahap perkembangan yang tidak sama antara satu sama lain. Pencapaian di dalam kelas juga berbeza. Terdapat murid-murid yang dapat menguasai pembelajaran dengan cepat manakala terdapat pelajar yang memerlukan masa yang lebih banyak untuk memahami sesuatu.

Prinsip yang kelima adalah perkembangan bergantung kepada hasil interaksi di antara kematangan dan pembelajaran. Kematangan merupakan proses peningkatan tahap kemahiran-kemahiran yang sedia ada pada setiap induvidu. Contohnya seorang kanak-kanak memiliki kemahiran menggunakan kaki iaitu bermula dari merangkak, duduk, berjalan, melompat dan akhirnya berlari. Kemahiran-kemahiran ini boleh dipertingkatkan melalui pembelajaran. Proses pembelajaran adalah suatu usaha untuk meningkatkan kemahiran yang ada sehingga mencapai tahap yang dikehendaki secara berterusan. Kemahiran berlari contohnya dapat dipertingkatkan untuk berlari dengan lebih laju melalui latihan-latihan dan pembelajaran menggunakan alat bantuan sebagai pemangkin untuk mencapai objektif latihan.

Rujukan ini MA ambil dari Mohamad Fahmi Zamri. 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Mutiara kata ini pernah MA letak kat dinding bilik

Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. 
Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi.
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. 
Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. 
Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.
Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. 
Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati. 
Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. 
Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. 
Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Ombak Rindu akan berada di pawagam

Ingat tak pada novel Ombak Rindu. Ia menjadi salah satu koleksi novel yang MA sukai masa zaman belajar dulu.

Cerita ini akan keluar dalam bentuk filem pula. Em... dah lama tak pi tengok wayang dengan PA. Last tengok masa mengandungkan Aisya. Bulan Disember nie Aisya cukup 2 tahun, jadinya hampir 2 tahunlah dah tak tengok wayang bersama PA. Banyak layan filem-filem melalui DVD je.. tengok tv rumah.

Tapi.. filem nie MA memang nak sangat tengok dengan PA di wayang.Mula tayangan pada 1 Disember nie.




Sinopsis : Izzah adalah seorang gadis yatim piatu yang kematian orang tua mereka akibat kemalangan jalan raya. Justeru itu, pak saudaranya, Taha mengambil tugas memelihara Izzah. Isteri Taha tidak senang dengan kehadiran Izzah dan menuduh Izzah membawa bencana dalam keluarga.

Pak cik Taha banyak berhutang. Disebabkan kesempitan wang dia sanggup menjual anak saudaranya itu kepada seorang tauke kelab malam. Izzah terpaksa mengikut kehendak pak saudaranya walaupun hatinya tidak rela.

Di situlah dia telah berkenalan dengan seorang pelanggan bernama Hariz. Hariz telah membeli Izzah dengan harga yang mahal dari tauke kelab itu dan membawa dia keluar dari neraka jahanam itu. Di atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz berkahwin dengan Izzah tetapi dengan syarat semuanya mesti dirahsiakan.

Kehadiran Mila Amylia, anak Tan Sri Rashdan, iaitu model dan pelakon terkenal tanahair menggugat cinta Izzah yang mula berputik kepada Hariz.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Syok Layan Maharajalawak Mega







Baru pagi nie MA berkesempatan tengok maharajalawak mega. Em.. rupanya dah masuk minggu ketiga. Kat umah memang tak pasang Astro jadi layan melalui youtube je. Maharajalawak Mega nie bukan terdiri daripada pelawak dari Malaysia, ada juga pelawak-pelawak dari negeri seberang iaitu Singapura dan Indonesia. 

Pada awal minggu ramai pelawak yang terlibat seperti 

 Dari Indonesia ada kumpulan

 LANUN , BAWEL, SAENU, CAER.


Dari Singapura + Malaysia

 SYOK (Ifa Raziah, Suhaimi dan Arif Sudin) 
 GEBU ( Hani dan Azian)


Dari Malaysia 

PIMAI (Sathiya, Imuda dan Mat Over)
HIRO (Hamdan, Ilya dan Ropie Cecupak)
BOBOI (Afdlin Shauki dan Harum Salim Bachik)
ANJE (Achong dan Joey)
OSBON (Mr. Os dan Abon)
BAWAL POWER (Bob Kuman dan Sobri)
RAP (Aziz Kota, Pak Lah dan Rama)
Comel (Radhi Khalid dan Bell Ngasri)
3G (Yassin, Didie Alias dan Enot)
Jalil Hamid
Adlin Aman Ramli.

Sesiapa ada masa tengoklah ye.. Maharajawak Mega. Sesekali menghiburkan hati apa salahnya. 

(Suka tengok waktu minggu kedua, Adlin Aman Ramli menari tarian India, memang best)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Bestkan Kalau Dapat Pi Bercuti

Beso cuti ujung minggu kembali lagi. Em.. terasa nak pi bercuti kat luar. Tapi.. dimana yek?
Tapi... memang tak dapat pun. Papa Aisya (PA) sedang out station ke Kuantan masa nie. Esok baru balik.
Hajat hati Mama Aisya (MA) ajak PA pi Cameron Highland bawa Aisya. Insyaalllah... klu tiada halangan plan dalam hujung tahun nie.

Terkenang lak masa bercuti ke Bandung hari tu. Masa tu pergi dalam bulan Mei lalu. MA tiada ceritakan pengalaman disana dalam blog nie. tapi layan jee.. gambar nie.

















  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS